تقریبا تمام کسانی که از شبکه ی Wi-Fi استفاده می کنند با مشکلاتی مانند کاهش سرعت، قطع شدن ارتباط و ضعف سیگنال یا از کار افتادن دستگاه وایرلس روبرو بوده اند. با توجه به اینکه بیشترین میزان تماس های تلفنی از سوی مشتریان مربوط به مشکلات آن ها با ارتباط Wi-Fi است، در ادامه به ریشه یابی و معرفی کاستی های موجود در تنظیمات شبکه های بی سیم می پردازیم تا عواملی که عملکرد سیستم را دچار وقفه می کند بشناسید.
ماهیت اصلی ارسال و دریافت داده های Wi-Fi در امواج رادیویی خلاصه می شود. روترهای وایرلس از فرکانس 2.4GHz (دامنه ی 2.412 تا 2.484 گیگاهرتز) استفاده می کنند که این دامنه برای روترهای دو بانده 5GHz (دامنه ی 4.195 تا 5.825 گیگاهرتز) است.
استفاده از کانال های مجاور (و نه یکسان) باعث می شود تا شبکه های مجاور هنگام فعالیت پای یکدیگر را لگد نکنند. به جهت دستیابی به بهترین عملکرد بهتر است روتر شما در کانالی فعال شود که هیچ شبکه ای در آن دامنه وجود نداشته باشد.
در فضای 2.4GHz پهنای مؤثر هر سیگنال حدود ۲۰ مگاهرتز است بنابراین زمانی که بیش از ۳ شبکه در مجاورت یکدیگر قرار می گیرند تداخل کانال های همجوار می تواند مشکل ساز باشد. در حالی که در باند 5GHz با توجه به فضای گسترده تر آن، فشردگی و تراکم شبکه های مجاور کمتر است. علاوه بر اینکه فعلا تعداد کاربران کمتری از این باند استفاده می کنند و امکان همپوشانی کانال ها کمتر است.
بزرگترین امتیاز باند 5GHz این است که ابزارهای غیر شبکه ای کمتری از آن استفاده می کنند در حالی که کاربران 2.4GHz دائماً با اخلال ابزارهایی مانند مایکروویو، تلفن بی سیم و ... در حال مبارزه هستند.
با این حال در نظر داشته باشید که توانایی سیگنال های 5GHz در مواجهه با موانعی مانند دیوار، پنجره، سقف و به تبع آن سرعت انتقال اطلاعات در فواصل طولانی ضعیف است. در این بین حتی موانع انسانی و یک باران سنگین نیز می تواند موجب افت سیگنال شود. همچنین بسیاری از ابزارهای قدیمی تر مانند کنسول های بازی قادر به ارسال و دریافت سیگنال در این باند نمی باشند. از این رو در برخی مواقع بهتر است یک رهیاب دو بانده تهیه کنید.
البته به این مهم دقت کنید که برخی رهیاب ها قادرند به طور همزمان روی هر دو باند 2.4GHz و 5GHz به انتقال اطلاعات بپردازند در حالی که برخی دیگر در هر زمان فقط می توانند روی یک باند فعالیت کنند و انتخاب باند کاری آن به صورت دستی انجام می شود.
تداخل سیگنال در ساختمان های اداری یا مجتمع های مسکونی بیشتر است. از هدست های بلوتوث گرفته تا مایکروویو آشپزخانه، نوت بوک ها و ... برای تنازع بقا به جدال مشغولند. اولین راه حل تعیین کانال های جداگانه برای روتر های هر واحد از ساختمان است. لازم به گفتن است که برخی از روترها می توانند برای اجتناب از اختلال، کانال خود را به صورت اتوماتیک تعویض کنند (با انتخاب حالت Auto در تنظیمات روتر).
متأسفانه گاهی تصور می شود که افزایش تعداد نقاط دسترسی و استفاده از APهای بیشتر در نقاط مختلف ساختمان باعث بهبود ارتباط می شود در حالی که اختصاص انبوهی از اکسس پوینت باعث ایجاد اختلال (تداخل هم کانال) می گردد.
انتخاب پروتکل امنیتی از دیگر پارامترهای مهم ارتباطات Wi-Fi است. WEP به دلیل دارا بودن سربارهای بیشتر گاهی تا ۳۰ درصد از عملکرد مفید روتر را کاهش می دهد. WPA و WPA2 کارآمدتر هستند و اختلال امواج را تا ۱۰ درصد کاهش می دهند. علاوه بر اینکه امنیت بالاتری در مقابل هکرها ایجاد می کند.
انتخاب مکان روتر بی سیم حائز اهمیت است. برخی چون منظره ی روتر و سیم های متصل به آن را دوست ندارند، آن را در پشت کابینت، داخل کشوی میز یا پشت کاناپه روی زمین قرار می دهند که این کار، شبکه را با مشکل اصلی روبرو می کند.
فرستنده های تصویر آنالوگ مانند کنسول های بازی یا دوربین های مدار بسته که تصویر خود را به صورت بی سیم به تلویزیون ارسال می کنند، دشمن شماره یک امواج Wi-Fi به حساب می آیند و حتی روی روتر همسایه نیز تأثیر می گذارند.
یکی دیگر از مشکلات در ارتباطات وایرلس چراغ های روشنایی منازل است که عملکرد دستگاه های Wi-Fi را تا ۲۵ درصد کاهش می دهند. در صورتی که روتر به چراغ های روشنایی، خصوصا چراغ مطالعه خیلی نزدیک باشد، عملکرد آن دچار افت خواهد شد.
تورهای سیمی که برای گچکاری دیوارها یا برای جلوگیری از ورود حشرات در پنجره ها استفاده می شود مانع قدرتمندی در برابر انتقال امواج بی سیم است و می تواند حرکت سیگنال را به طور کامل متوقف کند.
هر چیزی که در آن فلز به کار رفته باشد دشمن سیگنال Wi-Fi به حساب می آید. در این بین کابل های برق با توجه به تشعشعات الکترومغناطیس خود، مخرب تر عمل می کنند.
شاید باور نکنید اما حتی آیینه ها باعث انعکاس و برگرداندن سیگنال ها و صدمه زدن به آن ها می شود. جالب است بدانید که در صورتی که حمام منزل، بین دستگاه روتر و کامپیوتر واقع شده، سیگنال ها به خوبی عمل نمی کنند و این به خاطر فویل استفاده شده در دیوارهای حمام است.
تلویزیون های CRT قدیمی می توانند سیگنال های روتر بی سیم شما و کل همسایه ها را از پا در بیاورد، به خصوص اگر آن تلویزیون معیوب باشد و این در حالی است که بسیاری از کاربران روتر خود را داخل میز تلویزیون جایگذاری می کنند.
حتی یک آکواریوم 1.5 متری نیز می تواند جلو انتشار امواج بی سیم را بگیرد. پس لازم است تا در حین خرید یک روتر بی سیم و جای گذاری آن در محیط، دقت بیشتری نمایید. اگر در ساعات خاصی از روز دستگاه شما دچار ضعف ارتباط می شود با جستجو و بررسی بیشتر می توانید عامل مخرب امواج را پیدا کنید.