یکی از مراحل مهم در برپاسازی شبکه‌های بی‌سیم انتخاب آنتن مناسب است که در ادامه به شرح برخی از پارامترهای مهم در انتخاب آنتن می‌پردازم.
بهره (Gain) آنتن یک پارامتر کلیدی در انتخاب آنتن است که به طور خلاصه با لحاظ نمودن بازدهی آنتن و میزان دریافت/ارسال سیگنال در جهت مورد نظر به دست می‌آید. به بیان دیگر عدد بهره مشخص می‌کند که آنتن تا چه حد توان ورودی را به امواج رادیویی در جهت مورد نظر تبدیل می‌کند (یا برعکس).
یکی دیگر از پارامترهای مؤثر در برد آنتن، توان خروجی آن است که معمولا بر حسب میلی‌وات محاسبه و اندازه‌گیری می‌شود. توان خروجی (TPO) میزان انرژی امواج رادیویی است که از آنتن ساطع می‌شود. هرچه میزان توان خروجی آنتن بیشتر باشد، شعاع برد آن و میزان نفوذپذیری امواج بیشتر است.
البته لازم است به این نکته توجه کنید که استفاده از آنتنی با توان بالاتر ار حد مجاز برای سلامتی کاربران آن محیط مضر خواهد بود. پس باید با در نظر گرفتن میزان حساسیت گیرنده‌ها، رعایت ارتفاع مناسب برج آنتن و با انتخاب مکان مناسب، نسبت به نصب آنتن فرستنده اقدام نمایید.
اگر برد دستگاه وایرلس شما (اکسس پوینت، روتر، کارت شبکه) کافی نیست و برای اتصال تجهیزات به آن نیاز به پوشش وسیع‌تری دارید بهتر است آنتن آن دستگاه را تعویض نمایید. آنتن‌ها با توجه به نوع کاربردشان به انواع داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند.
برد آنتن‌های داخلی محدود بوده و معمولاً کمتر از یک کیلومتر است. البته برد آنتن‌ها رابطه‌ی معکوسی با نرخ انتقال داده دارد. هرچه فاصله‌ی گیرنده از آنتن بیشتر شود، نرخ (سرعت) انتقال داده‌ها کمتر می‌شود. به عنوان مثال برای دستیابی به سرعت 54Mbps در آنتن TL-2405C حداکثر باید در شعاع ۶۰ متری آن قرار داشته باشید. گرچه این آنتن حداکثر تا مسافت ۷۰۰ متری را پوشش می‌دهد، ولی در آن فاصله نرخ انتقال داده کمتر از یک مگابیت بر ثانیه خواهد بود.
آنتن‌های خارجی برای کاربردهای خارج از ساختمان ساخته شده، برد بیشتری دارند و در برابر باد و تغییرات جوی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. اما رابطه‌ی معکوس برد با نرخ انتقال داده، همچنان قابل ملاحظه است. برای مثال حداکثر پوشش آنتن TL-2424B تا ۵۶ کیلومتر (در سرعت یک مگابیت بر ثانیه) می‌باشد در حالی که برای دستیابی به سرعت 54Mbps باید حداکثر در شعاع 4.44 کیلومتری آنتن قرار داشته باشید.